Kims frågor till veckans samtalstext – Morgongympa för alla

Kim SjöbergAtt samtala med barnet innan ni läser texten är viktigt. Fråga vad de vet om ämnet eller vad de tror att texten kommer att handla om. Stanna upp i texten för att reda ut nya ord och avsluta med att se om barnet kan återberätta textens innehåll eller om texten gett någon ny kunskap.

Det är också viktigt att hjälpa eleverna att koppla textens innehåll till egna erfarenheter och upplevelser för att skapa en nära förståelse för det man läst.

På barnens nyhetssida hittar ni denna vecka en text om skolan där barn, lärare och föräldrar gympar tillsammans. Här är exempel på frågor som du som vuxen kan ställa till barnet för att få en fördjupad textförståelse.

 

Morgongympa för alla

I Karlstad finns Orrholmsskolan.
Där har man gympapass på fredagar innan skolan.
Och alla tycker det är roligt.

Det är fredag. I Orrholmsskolans idrottssal lyser solen in.
Hur ser idrottssalen ut på din skola?
I salen gör barn och vuxna övningar tillsammans.
De springer hinderbana och gör armhävningar.

Såhär ser det ut varje fredag.
Klockan sju på morgonen är det gympapass.
Passen är för både personal, elever och föräldrar.
Hade du velat delta i ett sånt pass?

Amanda Wennersten är 12 år.
Hon tycker gympan är kul.
Vad tycker du om gympan? (motivera)
Och därför gör det inget att gå upp tidigt.
Gympan gör också att hon är piggare i skolan.
Känner du dig piggare efter gympan?

Fredrik Nylén var med och startade gympapassen.
Han är idrottslärare på skolan.
Han tycker det är viktigt att barnen får bra vanor
när det kommer till mat och rörelse.
Hur mycket rör vi oss i familjen?
Skulle vi kunna hitta en gemensam aktivitet?

Fler Läs och lär