En av tre föräldrar säger att deras barn rör sig mindre sedan coronaviruset slog till. Därför kommer nyttiga ”glass”-bilar rulla ut till 20 orter i Sverige för att locka till rörelse och lek. 

 

De så kallade Fritidsbanken Pep-Up-bilarna kommer ha en egen signaturmelodi, utlånad av FUNtasifabriken, så att du hör dem när de kommer. Barnen kan låna utrustning gratis och få möjlighet att prova på olika aktiviteter, som till exempel basket eller skateboard. 

 

Projektet är ett samarbete mellan Generation Pep och Fritidsbanken, läs var bilarna stannar på Fritidsbankens hemsida.

 

Generation Pep är en organisation som arbetar för att engagera samhället i barn och ungas hälsa. Den före detta friidrottaren Carolina Klüft är verksamhetschef för organisationen som startades av kronprinsessan Victoria och prins Daniel.

– Genom det här samarbetet med Fritidsbanken kan vi se till att fler barn och unga inspireras och får ökad möjlighet att gratis låna utrustning för att testa på nya aktiviteter. Samtidigt som vi kan säkerställa att det sker på ett tryggt sätt då det sker utomhus, säger Carolina Klüft.

 

Fritidsbanken är en idéell förening som samlar in begagnad sport- och friluftsutrustning. Sedan kan vem som helst låna sakerna och lämna tillbaka när de är färdiga – ungefär som ett aktivitetsbibliotek.

 

Undersökningen om barns fysiska aktivitet sedan coronaviruset gjordes av Sifo på uppdrag av Generation Pep.

 

Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar att alla barn mellan 5 och 17 år ska aktivera sig fysiskt minst en timme om dagen. Men enligt organisationen Generation Pep är det bara två av tio barn som når upp till rekommendationen.

 

Av: Gustav Sigala Haggren

Fler Artiklar