Sara Nielsen har själv kommit på uppgiften Lyckor och olyckor. I bakgrunden syns elevernas artiklar.

Lyckor och olyckor

Sara Nielsen, lärare på Backaskolan i Malmö, kom på en bra övning som förbereder eleverna inför Reporterskolan. Läs hennes tips!

– När vi bestämde oss för att köra nyhetstema gick vi genast igång och skapade presskort. Nu är vi inte elever på Backaskolan längre. Vi är journalister och vi går journalistskola, berättar Sara Nielsen, klassföreståndare i klass 2 på Backaskolan i Malmö.

 

Det första klassen gjorde var att skapa sina egna presskort samt en tidningsvägg. Det måste kännas på riktigt, menar Sara Nielsen.

 

Alla elever fick också var sin anteckningsbok och det första uppdraget blev att skriva ner frågeorden När? Var? Vem? Hur? Varför? i anteckningsboken och sedan ge sig ut för att rapportera utifrån frågeorden.

– Jag hade placerat ut sex små scener spridda och gömda på skolgården. Två och två fick de leta reda på en händelse att rapportera om.  Eftersom det inte bara handlade om olyckor kallade vi övningen Lyckor och olyckor.

Där fanns till exempel en docka i en brunn och en bil som krockat med en gris. Där fanns också en plastfigur som var på väg uppför ett träd och några bondgårdsdjur som stod och stirrade på en elefant med bara ett staket mellan sig. Sara Nielsen hade också tagit träbitar och klistrat ihop, ritat fönster och eldat lite hemma. Det blev till ett hus som hade brunnit.

 

Eleverna Tim Hilton-Brown och Matilda Franzén rapporterade från ett uppbrunnet hus. Sara Nielsen hade skapat det med hjälp av några träbitar som hon limmat ihop och eldat lite.

 

– Med dessa scener fick vi in fantasin samtidigt som ramverket var att skriva en artikel. Det blev väldigt artikellika berättelser för att vara årskurs 2 och de tyckte det var jätteroligt. De blev delaktiga just därför att de fick bidra med sin fantasi. Det blev en lek för dem och det är det man vill. Det är som att bygga en fantasiborg fast man bygger en text. Dessutom innehöll uppgiften många moment, inte minst att fotografera med läsplatta.

Sara Nielsen berättar att hon tänker köra nyhetstema fram till sommaren eftersom eleverna blir bättre på svenska samtidigt som de får chansen att jobba med sina intressen.

Förutom besök av MiniBladet har klassen hunnit besöka nyhetsredaktionen på Sveriges Television och de planerar att göra en egen tidning.

– Nu vill de skriva på riktigt, konstaterar Sara Nielsen och tillägger:

– Utan fantasi.

 

Text och foto: Lotte Lannerberth

Om du är lärare och har tips på bra reporterövningar får du gärna kontakta redaktionen. Vi vill också gärna veta hur du jobbar med MiniBladet och Reporterskolan.

Mejladress: maria@laslar.se

Fler Tips!