Reporterskola

Insändarbild: Pojkar parkourar påhittigt

En skolelev hoppar mellan två bänkar. Vi ser honom på fyra olika ställen i luften.

Foto: Sebastian Delgado, klass 5b på Bulltoftaskolan i Malmö.

Detta är en bild på när tolvåriga Sixten Åberg utövar parkour på Bulltoftaskolans skolgård.

 

– Det är jättekul med parkour, men det är så tomt på skolgården så man måste hitta på egna grejer, berättar fotografen Sebastian som också utövar parkour.

 

Pojkarna säger att det vore mycket roligare om det fanns mer saker att göra.

 

Svårare matte

En närbild på en sida i en mattebok med informationen: Vilket tal är störst? 6 eller 0, -1 eller -3, 0 eller -8, 0 eller -7, -2 eller -6, -3 eller 8.
Text: Frantz, Emilia och Teo, klass 5c på Bulltoftaskolan i Malmö. Foto: Teo Andersson, klass 5c på Bulltoftaskolan i Malmö.

Matten är alldeles för lätt i skolan och man borde köpa in böcker som är svårare. För att om matten är för lätt så blir lektionen tråkig, onödig och man lär sig absolut ingenting.

 

Kolla bara på den här uppgiften den är hur enkel som helst fast ändå är det till femmor.

 

Vilket tal är störst?

 

Men om man inte vill ha svårare matte bara för att man tycker att det är tråkigt frågar jag: vill du lära dig något eller inte?

 

Mobil på rast

En hand håller i en smartphone med grönt mobilskal i plast. I bakgrunden syns markens stenplattor och två personers skor.
Foto: Alice Mankevall, Maja Metz Axelsson, Alvin Anderhage, Dimitrios Fotjadis, Neda Namin, klass 5c på Bulltoftaskolan i Malmö.

Vi anser att alla elever på vår skola borde få ha mobiler på rasterna för att vår skolgård är så tråkig. Hur kan detta hjälpa oss? Jo, vi skulle få roligare raster, komma i tid till lektionerna, kunna ringa efter hjälp om någon skulle skada sig. Vi vill att detta ska ske nu, för att vi ska ha något att göra på rasterna.